Full fart i valrörelsen! | Sverigedemokraterna Kalmar Län

Full fart i valrörelsen!

Det har varit en hektisk vecka för våra aktiva medlemmar i hela länet. Vi smygstartade redan förra veckan med besök av Charlie Weimers, toppkandidat i EU-valet, i Västervik. Under lördagen hade i princip alla föreningar sina tält uppe för att informera om valet. Broschyrer och pins delades ut till intresserade som även fick veta hur vi vill förändra EU inifrån. Martin Kirchberg återfanns i först i Torsås och sedan i Nybro för att svara på frågor över en kopp kaffe. Under Torsdagen, i Nybro, diskuterade Martin Kirchberg och Magnus Persson vår syn på jakt och vapendirektivet inom EU. Många frågor ställdes av publiken innan kvällen var över.

”Löshundsjakt är svensk jaktkultur som måste bevaras”, sa Magnus Persson, som är riksdagsledamot och kandidat i EU-valet.

På fredagen var det Peter ”Nalle” Lundgren, förstanamn på valsedeln, som kom på besök. Han började med ett lunchtal till kalmarborna på Larmtorget. Ett välbesökt sådant med mycket folk som stannade till för att lyssna på Nalle om hur det är att jobba som europaparlamentariker och vad vi vill jobba för den kommande mandatperioden.

”Vi måste ta tillbaka makten från EU. Besluten ska fattas av den svenska riksdagen”, sa Peter Lundgren till kalmarborna.

Efter att han hade pratat med pressen var det dags för Oskarshamn och valtal på Stora torget. Där hade SD Oskarshamn ställt upp med sitt kampanjtält och bjöd publiken på kaffe, hembakat och information. Nalle höll ett uppskattat tal och ställde upp för fotografering innan han åkte vidare för kampanjande på annat håll.

Under blå himmel under lördagen samlades Ölänningarna i hamnen i Färjestaden för att lyssna till ännu en toppkandidat som besökte vårt län, Kristina Winberg, som även hon sitter i europaparlamentet och som höll ett tal för besökarna. Där vill hon bland annat fortsätta att jobba för att sansa asylpolitiken i EU.

”Det finns en app som visar vilket som är det bästa asyllandet för dig, sa Kristina och fortsatte: Det kom ca 70.000 ensamkommande till EU och ca 35.000 kom till Sverige för att, enligt appen, var Sverige det bästa landet för dem.”

Lagom till avslutningen av Kristinas tal kom det ca 250 motorcyklar från flera olika MC-föreningar i länet för att få valinformation och visa upp sina motorcyklar så man kan säga att detta var den mest besökta tillställning vi hade under denna vecka.