Kommun- och landstingskonferens i Västerås | Sverigedemokraterna Kalmar Län

Kommun- och landstingskonferens i Västerås

Helgen den 27-28 oktober höll Sverigedemokraterna sin kommun- och landstingskonferens i Västerås. Konferensen äger rum vartannat år och behandlar partiets program för en sverigedemokratiskt kommun- och landstingspolitik, motioner och inkluderar ett flertal seminarium. Vid konferensen så deltog omkring 350 lokalpolitiker från partiet runt om i landet och från Kalmar län så deltog Thoralf Alfsson (Kalmar), Micael Foghagen (Kalmar), Lars Pettersson (Kalmar), Claus Zaar (Mörbylånga), Maria Cimini (Mönsterås), Leif Gustavsson (Högsby), Sune Olsson (Högsby), Mattias Bäckström Johansson (Oskarshamn), Benny Johansson (Västervik), Bo Karlsson (Västervik) och Bengt Barkstam (Vimmerby).

Ett flertal av delegaterna från Kalmar län hade tillsammans författat en motion om skyddsavstånd till närboende vid etablering av tillståndspliktiga vindkraftsparker och att ett sådant avstånd bör uppgå till minst 2 km. Denna motion ansågs besvarad då ett flertal motioner på samma tema återfanns och förslaget i programmet var att Sverigedemokraterna nu intar en hållning där kommunpolitikerna uppmanas att använda det kommunala vetot mot uppförande av storskalig vindkraft om man inte förmår lösa planeringen på ett sådant sätt att det inte påverkar enskilda kommuninvånares livskvalité negativt eller på annat sätt äventyrar kommunens intressen.

Mattias Bäckström Johansson hade även skrivit en motion om att kommuner och landsting ska ta fram en strategi för att migrera från mjukvara baserad på proprietär källkod till öppen källkod samt att användande av öppna standarder skall förordas. Motionen har bifallits vad avser öppna standarder och kommunpolitikerna uppmanas nu i programmet att sträva efter att kommunerna i sina IT-strategier förordar en så snabb och långtgående övergång som möjligt till öppna standarder.