Kyrkokonferensen 2017 | Sverigedemokraterna Kalmar Län

Kyrkokonferensen 2017

Helgen den 1-2 april hölls partiets kyrkovalskonferens. Konferensen ägde rum på Hotell Tylösand i Halmstad, där flera hundra Sverigedemokrater laddade upp inför kyrkovalet i september. Från länet deltog Leif Gustavsson från Högsby, Yvonne Edvardsson och Dan Larsen från Västervik, Leif Holmberg och Kent Petersson från Kalmar samt Michael Erlandsson och Jan Johansson från Oskarshamn.

Under konferensen föreläste riksdagsledamöterna Aron Emilsson och Julia Kronlid om kyrkofrågor och hur viktigt det är att Sverigedemokraterna blir en stark och inflytelserik kraft även inom kyrkan. Även Jimmie Åkesson och Mattias Karlsson talade på konferensen och betonade att kyrkovalet är viktigt.

”Det råder inget tvivel om att vi måste få inflytande i Svenska Kyrkan för att vända den negativa trend som socialdemokratin och vänsterliberaler har försatt kyrkan i” säger Michael Erlandsson, ordförande i SD Oskarshamn. ”Detta är viktigt då Svenska Kyrkan är en del av den svenska folksjälen och har ett viktigt uppdrag i att förvalta stora delar av vårt kulturarv”.

Förutom föreläsningar fick deltagarna även göra grupparbeten och möjlighet till att nätverka och lära känna andra sverigedemokrater. På kvällen anordnades middag och underhållning som blev mycket uppskattat.

”Kyrkovalet kallas ofta för det bortglömda valet och det är tyvärr sant” säger Michael Erlandsson. ”Men vi sverigedemokrater kan ändra på detta – genom att gå och rösta i kyrkovalet och förmå våra nära och kära att göra detsamma, kan vi lägga om kursen som den Svenska Kyrkan nu har” avslutar han.